Sök:

Sökresultat:

658 Uppsatser om Levande spelvärldar - Sida 1 av 44

ELF-EAR, Teknik i Levande Rollspel

VÄrt mÄl Àr att förhöja deltagarnas upplevelse i levande rollspel (Àven kallat lajv). Idag finns det inga möjligheter att visualisera övernaturliga förmÄgor. I den hÀr rapporten visar vi ett exempel pÄ hur detta kan realiseras med hjÀlp av teknik. Vi har inriktat oss pÄ att simulera alvers övernaturliga hörsel. Levande rollspel Àr mycket kÀnsligt för störningar frÄn ?vÀrlden utanför?, exempelvis modern teknik och sprÄk.

"Att bruka det förflutna i nuets tjÀnst" : -en historiedidaktisk analys av Forum för levande historiasanvÀndning av det historiska folkmordet

I denna uppsats behandlas den statliga myndigheten Forum för levande historia. Grunden i dennastudie utgörs av en kartlÀggning av myndighetens verksamhet, sÄ som den gÄr att studera i form avmaterial publicerat pÄ Forum för levande historias hemsida. UtifrÄn exemplet ?det historiskafolkmordet? anvÀnds en rad historiedidaktiska teorier för att svara pÄ frÄgor som berör Forum förlevande historias historieanvÀndning. Med hjÀlp av en historiedidaktisk granskning av hurmyndigheten behandlar det historiska folkmordet diskuteras förhÄllandet mellan denhistorieskrivning som bedrivs och Forum för levande historias uppdrag och verksamhet i nutid.Studien slÄr fast att Forum för levande historia ofrÄnkomligen bedriver en historieförmedling somfÀrgats av det sammanhang som den bedrivs i.

ELF-EAR, Teknik i Levande Rollspel

VÄrt mÄl Àr att förhöja deltagarnas upplevelse i levande rollspel (Àven kallat lajv). Idag finns det inga möjligheter att visualisera övernaturliga förmÄgor. I den hÀr rapporten visar vi ett exempel pÄ hur detta kan realiseras med hjÀlp av teknik. Vi har inriktat oss pÄ att simulera alvers övernaturliga hörsel. Levande rollspel Àr mycket kÀnsligt för störningar frÄn ?vÀrlden utanför?, exempelvis modern teknik och sprÄk.

Skolan som social arena? : En studie om den levande sociala gemenskapen pÄ tvÄ skolor

Detta examensarbete syftar till att skapa en ökad förstÄelse för skolan som arena för att frÀmja allsidiga kontakter och en levande social gemenskap samt att undersöka hur pedagoger och rektorer uppfattar och tolkar skollagens och lÀroplanens direktiv om detta uppdrag. UtgÄngspunkten i undersökningen ligger i kvalitativa intervjuer med pedagoger och rektorer frÄn tvÄ högstadieskolor. Vid intervjuerna undersöks hur den levande sociala gemenskapen prioriteras och definieras, hur man arbetar med att utveckla den och vilka som Àr den sociala gemenskapens arenor pÄ skolorna. De intervjuade Àr alla överens om att förutsÀttningarna för en levande social gemenskap börjar med goda relationer mellan lÀrare och elever och att den levande sociala gemenskapen Àr en förutsÀttning för att skolan ska vara en fungerande institution. I undersökningen framgÄr att alla informanter Àr pÄ det klara med vad styrdokumenten beskriver rörande de sociala relationerna utan att de för den skull har en bild som överensstÀmmer med varandra.

Erfarenheter av att donera en njure : en litteraturstudie

Det vanligaste organet att transplantera Àr njuren. Cirka 30 % av alla njurtransplantationer sker frÄn en levande donator och vanligtvis Àr det familjemedlemmar som donerar en av sina njurar. Under senare Är har Àven nÀra vÀnner accepterats som njurdonatorer. Det finns mycket forskning pÄ den som fÄr ett organ men inte sÄ mycket pÄ den som donerar. Syftet med studien var att beskriva levande njurdonatorers erfarenheter av att donera en njure.

Den Goda Staden? Bostadssegregation i framtidens Göteborg

Göteborg vill bli "Den Goda Staden". "... en levande stadsmiljö dÀr arbete, boende, service, kultur, rekreation och idrott blandas pÄ ett fruktbart sÀtt. Det Àr en stad som Àr rik och levande för alla mÀnniskor"..

Erfarenheter av att vara levande organdonator

Bakgrund: Levande organdonatorer Àr en betydelsefull donatorgrupp, ca 40 % av alla njurtransplantationer i Sverige sker med organ frÄn levande donatorer. Njure, lever och benmÀrg kan doneras frÄn en levande donator.Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att beskriva erfarenheten av att vara levande organdonator.Metod: Litteraturöversiktens resultat baserades pÄ sju vetenskapliga artiklar varav tre kvalitativa samt fyra kvantitativa artiklar. Artiklarna analyserades med inspiration av Fribergs (2012) metod.Resultat: Resultatet visade att de flesta inte Ängrade sitt beslut att donera, att de sjÀlva gjort valet att donera och att de skulle rekommendera andra att donera. SmÀrta lyftes fram som den mest plÄgsamma erfarenheten av donationen. Oro och rÀdsla upplevdes i samband med transplantationen. Donationen hade en inverkan pÄ donatorns hÀlsa, vÀlbefinnande och livskvalitet.

Historieundervisning i statens intresse : Forum för levande historia och dess projekt Brott mot mÀnskligheten under kommunistiska regimer

Bakgrunden till denna studie grundar sig i den statliga myndigheten Forum för levande historia och dess kampanj Brott mot mĂ€nskligheten under kommunistiska regimer. Syftet har varit att ta reda pĂ„ hur det utbildningsmaterial som tagits fram förhĂ„ller sig till de styrdokument som styr den svenska historieundervisningen i grundskolan och gymnasieskolan samt nĂ„gra utvalda lĂ€romedel i historia. Även den politiska debatt som föranlett det mediala intresset för projektet har implementerats och behandlats i undersökningen. Arbetets teoretiska del grundar sig pĂ„ olika typer av historiebruk och har applicerats pĂ„ den empiriska delen dĂ€r materialet har analyserats. Undersökningen visar att det material som Forum för levande historia har tagit fram kan kritiseras för att vara onyanserat men att det ocksĂ„ tillför en annan dimension av de behandlade omrĂ„dena..

En levande vattenfront : Planförslag för Tullkammarkajen i Halmstad

Dagens sta?der sta?r info?r en fo?rta?tning som kommit att bli ett allt mer accepterat ideal inom samha?llsplaneringen. Genom att bygga ta?tt kan den stora efterfra?gan mo?tas som finns pa? att bo i urbana miljo?er. Fo?rta?tningen sker ofta genom att hamn- och industri- omra?den avvecklas i stadens centrala delar vilket frigo?r attraktiva markomra?den.

Historiekanon i lÀroböcker för högstadiet

Syftet med detta arbete Àr att undersöka till vilken grad lÀroboksserien Levande Historia, för högstadiet, följer lÀroplanerna, frÄn 1994 till 2011, och hur mycket av författarnas egna vÀrldsbilder och den historieskrivartradition som finns pÄverkar böckernas innehÄll. Vi blir alla pÄverkade av den tid vi lever i eller vÀxte upp under och hur detta pÄverkar författarnas sÀtt att skriva Àr av intresse, dÄ det i sin tur kommer att pÄverka generationer av lÀrare och elever. Vi har Àven nyligen fÄtt en kursplan med nya idéer om vad som ska lÀras ut. Genom att undersöka tre generationer av Levande Historia-serien har det visat sig att det finns genomgÄende teman, vad gÀller hur historiska hÀndelser och fenomen beskrivs. Dessa tankar kan knytas till idén om ett gemensamt europeiskt kulturarv, samt hur det Àr den europeiska synvinkeln som dominerar i berÀttandet.

Stadens offentliga rum: tomrum eller vardagsrum?

Det offentliga livet bidrar till en kÀnsla av samhörighet och delaktighet, utan att trÀnga sig pÄ. I staden kan du vara en anonym ÄskÄdare till mÀnsklig aktivitet. Du kan vistas privat i din bostad eller i offentligheten utanför. Den offentliga miljön formas med huskroppar som vÀggar och himmeln som tak och utgör en stor del av staden. Livet som pÄgÄr i det offentliga rummet Àr bÄde vardagligt, som att cykla till jobbet, och rekreativt, som att njuta av solen.

Kampen om historien : levande eller statlig historia i skolan?

Syftet med uppsatsen Àr dels att försöka se vilka frÄgor eller argument som kommit fram i debatten kring det uppdrag som Forum för levande historia (FFLH) har fÄtt av regeringen se hur olika historielÀrare ser pÄ informationskampanjen. Undersökningen inriktar sig pÄ att genom anvÀndandet av de teoretiska verktygen historiemedvetande och historiebruk, försöka se om det finns en diskrepans mellan den akademiska vÀrlden och skolans vÀrld, mellan forskare pÄ vÄra universitet och historielÀrare ute pÄ vÄra skolor och det utifrÄn den debatt som uppstÄtt kring Forum för levande historias senaste uppdrag ? att belysa och informera om brott mot mÀnskligheten under kommunistiska regimer. Det resultat som undersökningen kommer fram till, Àr att utifrÄn mitt undersöknings-material kan det pÄvisas att det finns en synlig diskrepans mellan den akademiska vÀrlden och grund- och gymnasieskolan. PÄ frÄgan om man kan hÀrleda de olika inblandades agerande utifrÄn olika historiebruk, sÄ tror jag ocksÄ att jag har fÄtt fram att sÄ Àr fallet..

Revidering av informationssÀkerhetspolicy : - En kvalitativ studie av svenska kommuner

Svenska kommuner stÄr inför den komplexa och omfattande uppgiften att skapa grundlÀggande informationssÀkerhet för förvaltningsverksamhet. Denna uppgift förutsÀtter ett ledningssystem för informationssÀkerhet, en betydande del av ledningssystemet Àr att upplÄta en informationssÀkerhetspolicy. Policydokumentet bör enligt tidigare forskning hÄllas levande genom revidering för att sÀkra kvaliteten inom informationssÀkerhetsarbetet. Syftet med denna studie Àr att studera hur svenska kommuner bedriver arbetet med att hÄlla informationssÀkerhetspolicyn levande, dvs. revidera denna.

Internet som verktyg vid rekrytering av ny personal : en studie om hur vÄra "digitala identiteter" pÄverkar vÄra möjligheter att fÄ jobb

Bakgrund: Enligt en underso?kning som Stockholms handelskammare genomfo?rt tillsammans med Infotorg sa? blir internet och de sociala medierna en allt viktigare ka?lla till information fo?r arbetsgivare. I studien visar det sig av 40 procent av alla rekryterare kontrollerar kandidater via Facebook. Detta va?ckte fra?gor hos mig, som jag valde att ga? vidare med i denna kandidatuppsats.Syfte: Uppsatsens syfte a?r att underso?ka varfo?r, och pa? vilket sa?tt, arbetsgivare anva?nder sig av internet och de sociala medierna na?r de rekryterar ny personal.

En lÀromedelsgranskning ur ett genusperspektiv

Syftet med denna uppsats Àr att granska Ulf Janssons litteraturhistoriska lÀrobok för gymnasieskolan, Litteraturen lever, ur ett genusperspektiv. En del av föresatsen Àr att se om den Àr mer jÀmlik Àn sin föregÄngare Den levande litteraturen. Undersökningen Àr bÄde kvantitativ och kvalitativ och utgÄr frÄn Yvonne Hirdmans genusperspektivistiska begrepp, dikotomi och hierarki. Resultatet visar en underrepresentation av kvinnliga författare och tecken pÄ hierarki, den manliga normens logik. Det komparativa inslaget visar att Litteraturen lever inte Àr nÀmnvÀrt mer jÀmlik Àn Den levande litteraturen..

1 NĂ€sta sida ->